Amit a céljaid biztos eléréséről tudnod kell

Nagyon sokan fogadkoznak (milliók), hogy „innentől kezdve más lesz...”, éppen úgy, ahogyan újév első napján is százmilliók teszik meg a fogadalmaikat arra, hogy bizony ők változtatnak. Lehet szó több sportról, több olvasásról, jobban átgondolt étkezésről, egy teljes életmódváltásról, vagy akár egy karrier újratervezéséről. Pontosan tudjuk, hogy az „új kezdet” és a lelkesedés meddig szokott tartani – két hétig. Éppen azért, mert valójában az önismeret hiányában nincsenek meg a pontos célok, nincsen meg az azokkal való mély azonosulás, a jövőkép, ami viszont a kitartó munkához kell. A kitartó munka pedig önfegyelmet igényel. Plusz napjaink (jogos) félelme is elmúlik majd – ahogyan a tüdőrákot túlélt ember is visszaszokik a dohányzásra féltüdővel is.


A félelem adta motiváció hamar kifullad.

Egyébként átlagosan minden második ember tesz valamilyen újévi fogadalmat, de csak az emberek tíz százaléka képes arra, hogy a kitűzött céljaiért egy hónapnál is tovább küzdjön. Valószínűleg ez az arány megáll minden kampányjellegű életmódváltás-kísérlet során legyen szó jobb work life balance-ról, vagy valamilyen sport és egyéb aktivitás bevezetéséről.


Ugye te nem akarsz közéjük tartozni? Ugye szeretnéd, ha több énidőd lenne, ha sikeresebb lenne az életmódváltásod, ha ellenállóbb lennél a kihívásokkal szemben, jobban kezelnéd a stresszt, jobban aludnál?

S hogy milyen a győztes gondolkodás Dwayne The Rock Johnson szerint?


De menjünk tovább.


A változás az önismerettel kezdődik

Amikor az ember változni, változtatni akar, akkor annak dátumokhoz, eseményekhez való kötése nem a leghatékonyabb eszköz éppen a fentebb leírtak miatt. Ha nem tudjuk a változás okát és célját, annak „két hét konditerem” lesz a vége.


A pontos (személyes) célok kijelölése elmélyülést igényel, amihez pedig elegendő idő és „tiszta tér” szükséges, tehát két meeting között vagy a gyerkőcökkel legózgatva nem fog menni a dolog.


SMART: csináld okosan!

A célkijelölésnek többféle módja is lehetséges, most mutatom George T. Doran SMART módszerét, aminek segítségével egyedül is elkezdheted a gondolkodást.

  • Specific (Konkrétum): A Mit? Mikor? Hogyan? és Miért? kérdésekre kell válaszokat adnod annak érdekében, hogy kiderüljön, mennyire konkrét a célod.

  • Measurable (Mérhető): A mérhetőségre azért van szükség, hogy ez segít eligazodni a folyamatban. Ha például kilogrammban, kilométerben méred a folyamatot és tartod számon eredményeidet, akkor tudod követni, hogy hol tartasz a diétádban vagy éppen egy nagyobb sportteljesítmény elérésnek útján.

  • Achievable (Elérhető): Nagyon fontos, hogy reális, elérhető, a te életkörülményeidre és növekedési-fejlődési lehetőségeidre szabd meg a céljaid. Ha még a Kékest sem másztad meg, akkor ne akadj két hét múlva feljutni a Kancsendzönga csúcsára.

  • Relevant (Releváns): Olyan célokat tűzz ki magad elé, amiket képes vagy elérni. Válaszold meg az alábbi kérdéseket: Mennyire hiszek benne? Mennyire tudok azonosulni vele? Megvan-e benne a motivációmat növelő és fenntartó kihívás?

  • Time-boxed (Időben korlátozott): Mindenképpen rendelj időpontokat a részcélokhoz és a végleges eléréshez is. Ez keretbe helyezi a teljes folyamatot s segít abban, hogy hatékony legyél, illetve, hogy a folyamat ne tartson ötven-hatvan éven át.

Kampányjelleggel nem lehet változást elérni és a jó öreg Seneca mondása is igaz a szélről és a sehová sem tartó hajóról. Ne legyél sehová sem tartó hajó.

Összefoglalva

Ahhoz, hogy valaki sikeresen elérje a kitűzött céljait, először is alapos önismerete van szüksége, mert ez a tudás segíti a testre szabott és reális célok kijelölését. A célok kijelölésére egyszerűen használható a SMART módszer is. Onnantól már nincs más teendőd, mint keményen dolgozni.

Nézd meg a weboldalam, az elérhetőségem pedig itt találod!