Gyerekek és home office: van megoldás

Frissítve: márc 9

Minden dolgozó szülő tudja, hogy az elkövetlező hetek komoly kihívást jelentenek majd számukra, hiszen a gyerekek jogosan és szerethető módon tartanak igényt a figyelmükre, miközben pedig dolgozni is kell. Néhány gyakorlati- és azonnal megvalósítható trükköt szeretnék a figyelmetekbe ajánlani.


Tudom, hogy a legtöbb ember számára a lezárások a lassulás, a meditáció, a kenyérsütés és a nyaralás egy speciális típusát jelentik, így e poszt azoknak szól, akiknek viszont meg kell válaszolniuk a „gyerek mellett hogyan dolgozzak?” korán sem egyszerű kérdését. Összeírtam pár gondolatot, ami mivel számunkra nagy segítséget jelentett (és jelent), talán hasznára lesz másoknak is. Univerzális megoldás nincsen; jelentős eltérések vannak a munkát és a gyerekek életkorát, így figyelemigényét tekintve is és nagyon sokat változhat egy nap lefolyása akár öt perc alatt is, de szerintem mindenképpen van néhány olyan alapvetés, amit mindenképpen érdemes átgondolni. Szeretném jelezni, hogy a helyzet a férfiakat/apákat és a gyerekek is erősen érinti.

  • A helyzet elfogadása: teljesen jogos és valójában a mentális egészség védelmét szolgálja, ha adunk magunknak pár percet a bosszankodásra. Aztán viszont a „megváltoztathatatlan” elfogadása következzék, hiszen szidhatjuk az esőt, attól még esni fog. Higgadtan jobban jönnek a megoldási javaslatok is.

  • Napirend a gyerekeknek: a napirend, noha nem mindig tartható, keretet ad a napoknak, egyfajta rutint, amiben mindenki megtalálja a maga helyét. A gyerekek számára érdemes „lekoppintani” a bölcsi-óvoda napirendjét az étkezések, a játékidők és a pihenés mentén. Ne feledjük: rendszer és napirend nélkül, egyfajta kiszámíthatatlanságban sodródva a gyerekek sem érzik jól magukat.

  • Napirend a szülőknek: ezt nem érdemes fejtegetni, hiszen én abból indulok ki, hogy felnőtt és értelmes embereknek nem kell elmagyarázni, hogyan szervezzék a munkájukat, hogyan építsék fel a napjaikat.

  • Ha a gyerekkel vagyunk, legyünk vele: ne feledjük, hogy az elmúlt egy év és a jelenlegi hetek a gyerekek számára is nehézséget jelenthetnek, frusztrációt okozhatnak. Magyarázzuk el nekik a saját szintjükön, hogy mi történik és legyünk leleményesek a játékokat illetően. Legyünk jelen: ha van két óránk kirakózni, kirakózzunk és hagyjuk a munkát. Nem könnyű, de megtérül.

  • Radikális együttműködés a dolgozó szülők között: legnagyobb kihívásuk talán az, hogyan tudnak hatékonyan dolgozni akkor, ha kétpercenként kell megoldani valamilyen „helyzetet” vagy éppen a gyerkőc egész nap az ő figyelmükre pályázik. Érdemes áttekinteni és ha kell átszervezni határidőket, a munkát befogadható nagyságú és vállalható energiaigényű részekre osztani. Mindent a másik fél jogos igényeinek figyelembevételével, őszinte és nyílt kommunikációval, a „kérj és megadatik” jegyében. Mindenki munkája fontos, mindenkinek vannak határidői. Ha a különböző napszakokban más-más szülő van a gyerekekkel, akkor van lehetőség legalább néhány órát koncentráltan dolgozni.

  • Irreális elvárások elengedése: mondanom sem kell, hogy egy élőlénynek, így az embernek is véges az energiája, a „tehet alatt nő a pálma” típusú mondások pedig nem csak butaságok, de erősen kontraproduktívak is. Vegyük tudomásul, hogy egységnyi energiával és fókusszal csak egy bizonyos mennyiségű feladatot tudunk elvégezni, azon túl ebben az esetben nem a komfortzóna meghaladása és a fejlődés jelenik meg, hanem a teljes kifáradás és a kudarc munkában és otthon is. Ha azt gondolod, hogy napi tizennégy óra munka (plusz háztartás, vásárlás, stb) után még lesz erőd és kedved legózni, valószínűleg tévedsz. Ha azt gondolod, hogy tizennégy óra gyerekezés (plusz háztartás, vásárlás, stb) hatékony leszel az este tizenegy órái munkakezdésed során hajnali négyig, valószínűleg tévedsz. Ha megtehetjük, skálázzunk: ha korábban heti negyven órát dolgoztunk, akkor nézzünk rá őszintén a helyzetre, a teherbírásunkra és ahhoz igazítsuk az elvárásainkat, akár munkaórában is.

  • Énidő: valószínűleg él még benned a tavalyi lezárás emléke, így pontosan tudod, hogy elképesztő mennyiségű energiát kell leadnod az elkövetkező időszakban, aminek egy részét mindenképpen pótolnod kell. Csak te tudod, hogy mi tölt föl, mi energetizál. Itt is érdemes elengedni a korábbi rutinokat, mert szinte biztos, hogy nem jön össze például a heti öt edzés. Nézd meg, hová tudod betenni azt a kettőt, akár csökkentett időben is és figyelni kell arra is, hogy mindezt a másik fél is megkapja.

  • Könnyítsd meg az életed: bátran rendelj online élelmiszert, vagy akár ebédet is. Persze, ha van napi három órád minden napra kitalálni a menüt, piacozni és főzni, akkor nem szóltam.

  • Fogadd el a segítséget és segíts te is, ha tudsz: barátnőd vigyáz addig Józsikára, amíg futsz félórát? A cimborád felajánlja, hogy heti kétszer dolgozhatsz az irodájában? Ne habozz.

Biztos vagyok abban, hogy a fentiek segíthetnek abban, hogy az elkövetkező hetek egy kicsit könnyebben teljenek.


Összefoglalva:

- Elfogadás - Tervezés - A teendők korrekt felosztása - Segítségkérés - Énidő

173 megtekintés0 hozzászólás