Könnyebb elérni a céljaid, mint hinnéd!

„Innentől kezdve más lesz minden…”, fogadják meg naponta milliók, aztán gyakran nem változik semmi.


Nem történik változás az

- életmódban

- az életvezetésben

- a táplálkozásban

- a karrier újratervezésében vagy a váltásban

- a motivációban

- a párkapcsolatban vagy házasságban


és még hosszan lehetne sorolni a különböző életterületeket a work life balance-szal bezárólag.


Mivel a legtöbb esetben a célok nem rosszul vagy egyáltalán nem fogalmazódnak meg, ezért marad a halogatás, a sodródás, voltaképpen a céltalan élet. Olyan reális célokra van szükség a sikerhez és a teljes élethez, amelyekkel mélyen tudsz azonosulni és amelyek egy jobb élet lehetőségével kecsegtetnek. Gyakran történik, hogy egy ember valamilyen komoly fizikai megbetegedés – stroke, infarktus, daganatos megbetegedés – teszi meg a fogalmait a változásra. De mégsem sikerül neki, mert noha elkezd másképpen élni, a korábbi sokk és halálfélelem érzése tompul, a félelme egyre oldódik, biztonságérzete és vele együtt a korábbi rutinok és élet-algoritmus is visszatér.


A félelem nem képes tartósan motiválni, de már rövid távon tönkreteszi az embert, rombolja az életminőségét.


Viszont szinte mindent meg tudsz változtatni magadban és magad körül, ha igazán motivált vagy. Ne a kifogásokkal foglalkozz, hanem találd meg az egyetlen igazán jó okot arra, hogy változtass – ha az megvan, a céljaidat is könnyebben tudod meghatározni. „Ha valamit nagyon el akarsz érni, megtalálod a módját, ha nem akarod eléggé, találsz rá kifogást” – Hosszú Katinkának mindenképpen hihetünk.


A változás alapja az önismeret

A változást és a célok elérését csak és kizárólag dátumokhoz és eseményekhez kötni a kudarc és a csalódás előszobája - egyiket sem szereted, szeretjük. Ha nem tudjuk a változás okát és célját, annak „két hét konditerem” lesz a vége. Lányi András szavaival élve „az útirány megállapításához nem elég, ha világosak a céljaink és tudjuk, milyen út vezet feléjük. Mindenekelőtt azzal kell tisztába jönnünk, hogy mi magunk hol tartózkodunk.”


A pontos (személyes) célok kijelölése elmélyülést igényel, amihez pedig elegendő idő és „tiszta tér” szükséges, ugyanis egy meeting előtt öt perccel vagy a gyerekekkel a játszótéren nem fog menni a dolog. Tervezd úgy a napjaidat, a heteidet – ha kell, kérj segítséget hozzá – hogy abban legyenek olyan órák, amiket dedikáltan a saját privát életedre fordíthatsz. Beszélj a feleségeddel, a férjeddel, szerezz bébiszittert, nézz rá az életedre egy coach segítségével. Mondd ki, képviseld, amire szükséged van.


A kitűzött célok eléréséhez több, egymásra épülő tényezőt is figyelembe kell venni, ezek egyike maga a célkitűzés folyamata. Most következzen George T. Doran SMART-modellje, amit bármikor és könnyen alkalmazhatsz.


Measurable (Mérhető): A mérhetőségre azért van szükség, hogy ez segít eligazodni a folyamatban. Ha például kilogrammban, kilométerben méred a folyamatot és tartod számon eredményeidet, akkor tudod követni, hogy hol tartasz a diétádban vagy éppen egy nagyobb sportteljesítmény elérésnek útján.


Achievable (Elérhető): Nagyon fontos, hogy reális, elérhető, a te életkörülményeidre és növekedési-fejlődési lehetőségeidre szabd meg a céljaid. Ha még a Kékest sem másztad meg, akkor ne akadj két hét múlva feljutni a Kancsendzönga csúcsára.


Relevant (Releváns): Olyan célokat tűzz ki magad elé, amiket képes vagy elérni. Válaszold meg az alábbi kérdéseket: Mennyire hiszek benne? Mennyire tudok azonosulni vele? Megvan-e benne a motivációmat növelő és fenntartó kihívás?


Time-boxed (Időben korlátozott): Mindenképpen rendelj időpontokat a részcélokhoz és a végleges eléréshez is. Ez keretbe helyezi a teljes folyamatot s segít abban, hogy hatékony legyél, illetve, hogy a folyamat ne tartson ötven-hatvan éven át.


Kampányjelleggel nem lehet változást elérni és a jó öreg Seneca mondása is igaz a szélről és a sehová sem tartó hajóról. Ne legyél sehová sem tartó hajó.


S hogy mi kell még ahhoz, hogy elérd a céljaid? LeBron James elmondja: „ígérem, hogy soha nem adom fel, bármi történjék is; hogy mindig megteszem, ami tőlem telik”.


Röviden összefoglalva:

- a célok eléréshez alapos önismeret szükséges

- reális és szerethető célokat kell felállítani

- a félelem nem ad tartós motivációt

- nem ciki segítséget kérni

- a SMART-modellel már a nappalidban is elkezdheted a tervezést

- dolgozz keményen a céljaid élérésért


Ha eléggé elkötelezett vagy magad és a változás felé, nézd meg az oldalamat és keress bizalommal! 🙂

Találj rá egy okot és csináld 😊


9 megtekintés0 hozzászólás