Ne stresszelj, sportolj: avagy hogyan lesz jobb az életed heti két óra ráfordítással?

Frissítve: márc 8

A fizikailag aktív emberek az élet minden területén – munka, magánélet – jobban teljesítenek. Csak annyi időre van szükséged hetente, amennyit naponta a mobilodra szánsz.


Százával lehetne sorolni az érveket a sportolás, a fizikai aktivitás, a rendszeres testmozgás fontossága mellett. Rögtön leírom a legsúlyosabb állítást: aki fizikailag inaktív életet el, nagyobb eséllyel betegszik meg és él kevesebb egészségben eltöltött évet és bizony nagyobb a kockázata az idő előtti elhalálozásra is. Ez senkinek sem lehet az életcélja, ám ennek ellenére például a magyarok az elmúlt öt évben egyre kevesebbet mozogtak uniós szinten is, miközben – a koronavírus járványtól függetlenül is – meglehetősen rosszul teljesítünk a szív- és érrendszeri, a daganatos, a krónikus megbetegedések, a depresszió és a halálozások terén is. Sőt: világszinten a negyedik legelhízottabb társadalom vagyunk, ami megalapozza a jövőt is, de nem úgy, ahogyan szeretnénk. A rendszeres fizikai aktivitás viszont egyszerűen jobbá teszi az életed.


Ne tartozz azok közé, akik egészségtelenül élnek, mert annak következményeivel nem csak neked, hanem a szeretteidnek is meg kell majd küzdeniük.


Mi jó neked, ha aktívan élsz? Anders Hansen svéd pszichiáter az Edzett agy című élvezhetően megírt könyvében a legújabb MR és MRI alapú agykutatások eredményei alapján foglalja össze hogy a rendszeres fizikai aktivitás miképpen emeli magasabb szintre, teszi jobbá az ember életét.


Stresszben élsz? Az egyik megoldás, ha sportolsz A magas és krónikus stresszszinttel élők számára kifejezetten hasznos, ahogyan Hansen bemutatja a „stresszgyár” amigdala működését, illetve a hippokampusz és a homloklebeny közbelépését azért, hogy a stresszreakciók ne tegyék tönkre az ember életét. Ahhoz viszont, hogy e két terület jól működjön és bizony erősödjön is új idegi kapcsolatok kialakulása mentán – amire minden bizonnyal egyre nagyobb szükség lesz a jövőben – egy valami mindenképpen nélkülözhetetlen és semmivel sem pótolható: ez a rendszeres fizikai aktivitás és sport. De Hansen mást is bizonyít: a fizikai aktivitás jótékony hatással bír a memóriára, erősíti a figyelmet és a fókuszt, s mivel erősíti az agy különböző részei közötti kapcsolat, a fizikailag aktív ember okosabbá is válhat.


Egy sportos ember élete: nagyobb önbizalom, stressztűrő képesség és jobb szexuális élet

Remélem, hogy már meggyőztelek arról, hogy miért érdemes hetente egy-két órát mozgásra szánnod de mutatok még egy csinos felsorolást:


1. csökken a korai halálozás kockázata

2. levezeted a stresszt, kiegyensúlyozottabb leszel


3. csökken az emlő- és a vastagbélrák kialakulásának kockázata


4. csökken a magas vérnyomás, a koszorúér-betegségek, a stroke és a 2-es típusú cukorbetegség, illetve az inzulin rezisztencia szindróma (metabolikus szindróma) kialakulásnak kockázata


5. növekszik az állóképességed és az izomerőd


6. nagyobb lesz az önbizalmad


7. javul az önértékelésed


8. kitartóbbá válsz


9. erősödik az önfegyelmed és a szervező képességed


10. büszke leszel magadra és mások is azok lesznek rád


11. hatékonyabbá válik a rendszerszintű gondolkodásod


12. előnyösen változik a testtartásod


13. könnyebben éred el és tartod meg a megfelelő testtömeged


14. jobb lesz a stressztűrő képességed és a depresszió is nagyobb eséllyel kerül el


15. jobb lesz a szexuális életed


16. láthatod felnőni a gyerekedet


Elég jól látszik, hogy nincsen az életednek olyan területe, amire ne hatna pozitívan, ha újratervezed a mindennapjaidat – vagy akár az életed egy nagyobb részt – és helyet keresel a heti mozgásnak.


A WHO ajánlása a mozgásra heti 150 perc – mindössze 2,5 óra. Ez kevesebb, mint amennyit naponta az ébren töltött idődből a mobilodra szánsz. Tehát minimum ennyit kellene felszabadítanod az életedből, hogy jobb legyen az életminőséged.


A jó hír az, hogy nem kell azonnal levonulnod egy edzőterembe – így a covid idején főleg nem – vagy a Margitszigeten futnod a mínuszokban hajnalok hajnalán.


Nagyon egyszerű megoldásokat mutatok arra, hogy „észrevétlenül” szokásoddá váljon a rendszeres fizikai aktivitás:


felejtsd el a liftet, használd a lépcsőt


közlekedj gyalog vagy kerékpárral


az ülő életmód az ember csendes gyilkosa, így óránként állj fel az asztaltól és mozogj öt-tíz perceket, ehhez számos rövid videót találsz, használd őket bátran


Nézzük meg röviden:

A fizikai aktivitás szintje az életed minden területére kihat mentálisan, lelkileg és fizikailag is. Ha aktívan élsz, nagyobb eséllyel kerülnek el a betegségek, egészségesebb és elégedettebb leszel. Az újratervezés sosem könnyű, de az eredményét egész életedben élvezheted.


Ha elég bátor vagy ezzel dolgozni, ha elkötelezett vagy magad és a változás felé, nézd meg az oldalamat és keress bizalommal! 🙂


Találj rá egy okot és csináld 😊


Foto: Comfreak/pixabay

423 megtekintés0 hozzászólás